- En sjuk värld

Förra veckan så kom jag att tänka på en sak. Jag var på väg till skolan, då jag märker att tjejen som går framför mig har helt stört magra ben. Hon hade verkligen de smalaste ben jag någonsin sett tror jag. Eller bland de smalaste i alla fall. Anyway, jag började tänka att hon kan juh inte riktigt må bra, hon måste juh ha någon slags ätstörning. Annars ser inte en människas vader ut som andras armar. Jag tänkte inte så mer på det när jag gick där bakom henne, men sen kom jag på en sak. Hennes jeans. De satt verkligen perfekt runt hennes pinnsmala ben. Hur fan kommer det sig att en tjej som väger 40kg hittar jeans som sitter perfekt när inte ens jag gör det? Jag är juh liksom normalviktig. Världen är verkligen på väg utför. Är det här modeindustrins sätt att motverka övervikt? Sälja så löjligt små kläder att folk ska få ångest när de inte längre kommer i samma storlek som förut, även om det kanske inte personligen är vi som ökat i vikt utan storleken har blivit mindre?

Det beror på himla mycket på vart man köper sina kläder. När jag köper jeans, så har jag ett ständigt problem. Jag har höfter. Och det är verkligen en massiv skillnad på olika affärer, gällande storleken. Går jag in på JC så har jag storlek 31 i midjan. Går jag in på någon annan affär så kan jag ha 28. Hur lätt är det att prova jeans när jag har storleken "någonstans mellan 28 och 31" ? Jag förstår att tjejer får ätstörningar. Nu är kanske inte jag den som bryr mig överdrivet mycket om min kropp, men tänk om du gör det. Och har 3 storlekar större på jeans helt plötsligt i någon affär? Klart att man skulle bli heart-broken om man är super rädd för att gå upp i vikt. Modeindustrin jävlas med oss och vår självkänsla.

Det blir juh nästan löjligt när man är och shoppar med sin mamma någongång. Jag menar, min mamma är större än mig, och ändå har hon samma storlek. Hur kommer det sig? Jo hon handlar i "tant-affärer". Gå in på någon riktigt tantig affär, storlekarna är större! Definitivt. Lånar jag kläder av min mamma så är de nästan en storlek större än mina kläder från typ H&M. Köper jag storlek 38 på H&M så sitter det tajt. Det är liksom inget överdrivet stora plagg. Men skulle jag köpa en storlek 38 på kanske kappahl, så skulle den sitta betydligt lösare. Det säger juh allt. Äldre kvinnor är större än yngre. Yngre tjejer SKA vara smala. Yngre tjejer ska inte ha höfter eller tuttar. Är det kanske sådan som man ska få efter att man fött barn? Det är löjligt när man måste köpa en storlek större bara för att tuttarna inte får plats. Jag trodde att tjejer ville ha stora tuttar, att det var snyggt, jag menar folk opererar juh till och med brösten, det borde vara en välsignelse. Men det finns juh inte direkt några kläder för en på H&M då du har bröst - där är idealet platt. Jag tror jag ska börja handla kläder i tantaffärer istället.



H&M's kläder - bara för dig som är smal?

// Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback